ساختن یا به‌روزرسانی استراتژی بازاریابی آنلاین

ژوهش جدید ما نشان می‌دهد که به‌نحوی بی‌سابقه بسیاری از سازمان‌ها در حال بازاریابی دیجیتال هستند. اما بیشتر آنها استراتژی منسجمی ندارند. واقعیت این است که کانال‌های دیجیتالی هنوز به نسبت جدید و در حال تغییر هستند. بسیاری از کسب‌وکارها به نحو مناسب به این تغییرات واکنش نشان نداده‌اند و در نتیجه کسب‌وکار آنها در معرض خطر قرار دارد.

 

همه کسب‌وکارها نیازمند رویکردی سریع و چالاک برای پیشرفت هستند. چارچوب‌ برنامه‌ریزی منحصر به فردی که ما ارائه می‌دهیم و در صفحات بعد می‌آید، به ۲۵ فعالیت مهم برای بهینه‌سازی بازاریابی دیجیتال اشاره دارد که در منابع دیگر آنها را مفصل‌تر توضیح داده‌ایم.

 

ما باور داریم که کسب‌وکارها نیاز دارند نخست یک برنامه جداگانه برای فضاهای دیجیتال تعریف کنند که بتواند میزان سرمایه‌گذاری لازم در بازاریابی دیجیتال را تعیین کند و رویکرد شما را به مدیریت بازاریابی دیجیتال تغییر دهد. سپس باید به رویکردی یکپارچه‌تر برسید که به بخشی از استراتژی بازاریابی کلی  شما تبدیل شود.

 

استراتژی مجزا برای بازاریابی دیجیتال

آیا سازمان شما تعریف روشنی از استراتژی بازاریابی دیجیتال خود دارد؟

 

۵۰درصد سازمان‌ها پاسخ‌شان به این پرسش منفی است. آنها بازاریابی دیجیتال انجام می‌دهند اما استراتژی تعریف‌شده‌ای برای آن ندارند.

۳۴درصد سازمان‌ها استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را با کل استراتژی بازاریابی خود یکپارچه می‌دانند.

تنها ۱۶درصد سازمان‌ها استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را به‌صورت سندی جداگانه تهیه کرده‌اند.

توصیه

یک برنامه بازاریابی دیجیتال ویژه طراحی کنید.

 

یک برنامه بازاریابی دیجیتال دقیق طراحی کنید که استراتژی شما برای مجاری دیجیتال را در هر یک از بازارها یا هر یک از سهم‌های بازار اصلی تعریف کند تا بتوانید برای آینده نقطه تمرکز و مسیر حرکت خود را پیدا کنید.

 

لازم است این برنامه دیجیتالی با ارتباطات بازاریابی شما یکپارچه و با اهداف تجاری شما همسو باشد.

 

 

 

سیستم برنامه‌ریزی Smart Insights برای بازاریابی دیجیتالی

این سیستم دارای پنج مرحله زیر است:

 

برنامه‌ریزی

محتوای مارک‌دار

 

رویکردی چالاک و استراتژیک برای بازاریابی دیجیتال تعیین کنید

 

رقابت در فضای آنلاین بسیار دشوار است. برای برنده شدن لازم است مجاری دیجیتال را‌ نسبت به هدف‌های تعریف‌شده برنامه‌ریزی، مدیریت و بهینه‌سازی کنید. همچنین باید شاخص‌های اصلی عملکرد SMART  را اجرایی کنید و بر بازاریابی محتوایی، رسانه‌های دیجیتال و تجربیات دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید.

 

ما باور داریم یک استراتژی دیجیتالی یکپارچه برای تعریف بخش‌بندی‌های جدید بازار، هدف‌گیری و تعیین جایگاه پیشنهادهای ارزشمند آنلاین یا «گزاره ارزش» آنلاین شما ضروری است.

 

واژه‌نامه

 

Value proposition

 

گزاره ارزش

 

یک تعهد دارای ارزش است که باور مشتری مشخص را تصدیق می‌کند و گزارش می‌دهد که مشتری این میزان ارزش را دریافت و تجربه کرده است. یک گزاره ارزش می‌تواند برای کل یک سازمان، بخشی از آن، حساب‌های کاربری، یا محصولات و خدمات سازمان، از مشتریان درخواست شود.

 

ارائه گزاره ارزش بخشی از استراتژی کسب‌وکار است. گزاره ارزش می‌تواند کوچک‌ترین و مهم‌ترین سطح منافع و منابعی باشد که یک شرکت به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهد. این گزاره به مشتریان شما می‌گوید چرا باید به‌جای رقبا، شما را برگزیند و از شما خرید کند. در کل گزاره ارزش در بازاریابی به معنای یک نوآوری، خدمات یا یک ویژگی است که به منظور جذاب کردن یک محصول یا یک شرکت برای مشتریان به وجود می‌آید.

 

SMART KPIs

 

معیارهای کلیدی عملکرد اسمارت

 

SMART مخفف «اهداف مشخص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، مرتبط و دارای محدودیت زمانی» است. معیارهای کلیدی عملکرد اسمارت، شاخص‌های عملکرد هستند که براساس ویژگی‌های اسمارت تعیین شده باشند. به این شاخص‌ها می‌توان علاوه بر اهداف اسمارت، «قابل توضیح بودن» و «نسبی بودن» را نیز اضافه کرد.

 

Branded content

 

محتوای مارک‌دار

 

عمل بازاریابی از طریق ایجاد محتوای است که توسط یک تبلیغ‌کننده تأمین می‌شود یا آن تأمین‌کننده در تولید آن سرمایه‌گذاری می‌کند.

 

برخلاف بازاریابی محتوایی که در آن محتوا نخست و مهم‌تر از همه به‌عنوان یک ابزار بازاریابی برای برند محسوب می‌شود، همچنین برخلاف عملیات معرفی محصول که در آن تبلیغ‌کنندگان پول می‌پردازند تا اشاره‌هایی به برندهای آنها در کارهای خلاقانه بیرون از سازمان، مانند فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی گنجانده شود، محتوای مارک‌دار طراحی شده است که از طریق برقراری ارتباط بین یک برند با محتوایی که ارزش‌های آن را به اشتراک می‌گذارد، برای آن برند ایجاد آگاهی کند. نیازی نیست که محتوای مارک‌دار لزوماً تبلیغ مستقیم برند باشد، هرچند می‌توان شیوه‌های معرفی محصول را در این محتواها گنجاند.

 

دستیابی

به دنبال موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، انتشاردهندگان و وبلاگ‌ها باشید

 

وضعیت خریداران: در حال کشف

 

انتشار و تبلیغ محتوای شما، اجازه دادن به سایر پایگاه‌ها، شبکه‌ها و افراد و منابع تأثیرگذار برای به اشتراک گذاشتن محتوای شما، جذب افراد به قطب‌های محتوایی

 

معیارهای کلیدی: بازدیدکنندگان منحصر به فرد، ارزش به ازای هر بازدید، طرفداران و دنبال‌کنندگان

 

اقدام

وب‌سایت شما، وبلاگ شما، گروه‌های شما و ابزارهای تعاملی

 

وضعیت خریداران: تصمیم‌گیری

 

ارزش این را به دست آورید که مشتریان شما را پیدا کنند، چه از طریق جستجو‌های آشکار، چه از طریق قطب محتوایی شما که مرتبط، الهام‌بخش و مفید باشد و مشتریان راغب ایجاد کند.

 

معیارهای کلیدی: نرخ ایسجاد سرنخ، زمانی که بازدیدکنندگان در سایت صرف می‌کنند، اشتراک‌گذاری‌ها، نظرات و لایک‌ها

 

نکته

اصطلاح Lead یا سرنخ در مورد افراد یا سازمان‌هایی به کار می‌رود که به هر روش، با محصولات شما آشنا شده‌اند و برای نخستین کسب اطلاع (و شاید در نهایت خرید) به شما مراجعه می‌کنند. بنابراین، وقتی کسی برای نخستین بار هر نوع پرسشی در مورد محصولات شما یا کسب‌وکارتان می‌پرسد و به نظر می‌آید که ممکن است قصد داشته باشد به مشتری شما تبدیل شود، او را Lead یا سرنخ یا مشتری راغب می‌نامند.

 

 

 

 واژه‌نامه

 

Lead generation

 

ایجاد مشتریان راغب – ایجاد سرنخ

 

در بازاریابی به معنای ایجاد سرنخ، شروع علاقه یا شروع بررسی مشتریان درباره محصولات و خدمات یک کسب‌وکار است. فرایند ایجاد سرنخ می‌تواند به هدف‌هایی مانند ایجاد فهرست‌ اطلاعات مشتریان احتمالی، کسب مالکیت، جلب فرصت‌ها، تولید خبرنامه‌های الکترونیکی یا برای هدایت امر فروش اجرا باشد.

 

روش‌های ایجاد سرنخ به‌طور معمول تحت پوشش تبلیغات قرار می‌گیرند، اما همچنین ممکن است شامل منابع غیرمالی مانند نتایج ارگانیک موتورهای جستجو و مراجعه‌های مشتریان فعلی نیز باشند. ایجاد سرنخ ممکن است از منابع یا فعالیت‌های مختلفی مانند فعالیت‌های دیجیتال از طریق اینترنت، مراجعه شخصی، تماس‌های تلفنی، بازاریابی از راه دور، تبلیغات و رویداد‌ها (ایونت‌ها) صورت بگیرد.

 

Inbound Marketing

 

بازاریابی ربایشی – بازاریابی درونگرا

 

ارائه و به‌اشتراک‌گذاری مطالب مفید، کاربردی و ارزشمند در قالب انواع گزارش، کتاب‌های الکترونیکی، وبینار، ویدئوهای آموزشی، پادکست، خبرنامه‌ها و رسانه‌های اجتماعی برای مشتریانی که به دنبال کسب اطلاعات در زمینه‌ای خاص هستند.

 

در بازاریابی ربایشی کسانی که نیازمند به دست آوردن اطلاعات کاربردی در هر زمینه‌ای هستند، محور توجه و بازاریابی خواهند بود. با توجه به معنای عملی این روش بازاریابی، بهتر است آن را بازاریابی درونگرا معنا کنیم.

 

تبدیل

وضعیت خریداران: در حال خرید

 

فرایند تجارت الکترونیکی، تولید، قیمت‌گذاری و تبلیغات (پروموشن)

 

جذب سرمایه برای بازاریابی، سرمایه‌گذاری با توجه به ابزار بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO)، خودکار کردن بازاریابی و بازاریابی به منظور ایجاد ارتباط متنی که باعث تغییر در سلیقه و انتخاب مخاطب شود.

 

معیارهای کلیدی: فروش (آنلاین یا آفلاین)،  درآمد / سود، ارزش متوسط سفارش‌ها

 

مشارکت

طرفداری مشتریان

 

وضعیت خریداران: طرفداری

 

مشتریان خشنود کلید بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تأیید اجتماعی، تکرار فروش و رجوع به شما هستند. بازاریابی خود را از اینجا آغاز کنید.

 

معیارهای کلیدی: تکرار خرید (ارزش مادام‌العمر)، رضایت و وفاداری، طرفداری

 

در ادامه هر یک از این پنج مورد را در سه جنبه فرصت‌، استراتژی و اقدام مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

۱. برنامه‌ریزی: یک استراتژی بازاریابی دیجیتال طراحی کنید

الف. فرصت: بازار را بررسی و اهداف را تعیین کنید

 

با این فعالیت‌های کلیدی آغاز کنید تا بتوانید فرصت دیجیتال خود را به کمک تحلیل بازار شناسایی کنید:

 

پتانسیل‌های بازاریابی دیجیتال را بررسی کنید.

پس از سفارسی کردن گوگل آنالیتیکز برای کسب‌وکار خود، عملکرد را با استفاده از معیارهای کلیدی عملکرد (KPI) تحلیل کنید.

رویکرد خریداران را در سند شخصیت مشتریان و نقشه مسیری که مشتریان در وب‌سایت شما طی می‌کنند خلاصه کنید.

ارزیابی برند و رقبای هدفی که معیار سنجش هستند

بررسی میزان برتری افراد و منابع تأثیرگذار، بازاریابی اشتراکی و واسطه‌ها

تعریف اهداف اسمارت برای تعیین کمیت و کیفیت فرصت‌ها

واژه‌نامه

 

customer persona

 

شخصیت مشتری

 

معرفی خصوصیات عمومی و مشترک مشتریانی که در بازار هدف شما وجود دارند. این سند برای شناسایی و ارائه اطلاعات در درون سازمان در مورد مشتریان به کار می‌رود.

 

ب. استراتژی: استراتژی دیجیتال خود را طراحی کنید

 

پیام دیجیتالی خود را مرور کنید و با استفاده از تکنیک‌های هدف‌گیری دیجیتال آن را به گوش مخاطبان برسانید:

 

بازار هدف و شخصیت خریدار هدف خود را انتخاب کنید.

رویکردهای هدف‌گیری دیجیتال خود را تعریف کنید.

گزاره ارزش آنلاین خود را تعریف کنید که دربردارنده گزارش کسب‌وکار و مدل درآمدزایی، موقعیت‌یابی برند و ادغام با کانال‌های سنتی می‌شود.

بررسی بازاریابی ترکیبی برای گزینه‌های آنلاین و در مورد چهار عامل محصول، قیمت، تبلیغ و مکان

ج. اقدام: ارتباطات مربوط به بازاریابی دیجیتال را اجرا و مدیریت کنید

 

بودجه‌های هوشمند سرمایه‌گذاری کنید و ارتباطات دیجیتالی خود را در مورد ۲۵ نوع تعامل با مشتریان بهینه‌سازی کنید به طوری که موارد زیر را در بر بگیرد:

 

دستیابی: مخاطب خود را بسازید، از طریق رسانه‌هایی که در اختیار دارید یا به دست می‌آورید و پولی هستند و از طریق ترکیب کردن آنها.

اقدام: استفاده از بازاریابی محتوایی و قدرت اقناع برای ترویج تأثیر و تأثر برند و ایجاد سرنخ‌های جدید

تبدیل: از بهینه‌سازی نرخ تبدیل استفاده کنید تا فروش آنلاین و آفلاین خود را افزایش دهید.

مشارکت: مشتریان وفادار ایجاد کنید که خرید را تکرار کنند.

توصیه‌

ساختار برنامه‌ریزی خود را چنان تعیین کنید که فرصت‌، استراتژی و اقدام شما را تعریف کند. برنامه‌ریزی دیجیتالی شما باورپذیرتر خواهد بود اگر اهداف اسمارت را برای هر یک از بخش‌های چرخه زندگی یک مشتری مد نظر قرار دهید.

 

۲. دستیابی: مخاطبان آنلاین خود را افزایش دهید

افزایش دستیابی

دستیابی شامل ایجاد آگاهی از برند شما، محصولات شما و خدمات شما در وب‌سایت‌ها و در رسانه‌های آفلاین است تا بتوانید در فضاهای مختلف وب ترافیک ایجاد کنید، مانند سایت اصلی خودتان، میکروسایت‌ها یا صفحه‌های شبکه‌های اجتماعی خودتان.

 

این کار شامل به حداکثر رساندن میزان دستیابی با استفاده مستمر از ارتباطات ربایشی و کمپین‌های برنامه‌ریزی‌شده برای ایجاد تعاملات چندگانه است با استفاده از ارتباط با مشتریان به کمک رسانه‌های پولی یا رسانه‌هایی که به دست می‌آورید یا مالک آنها هستید.

 

الف. فرصت: پتانسیل مخاطبان آنلاین خود را شناسایی کنید

 

اهداف واقع‌بینانه برای ایجاد ترافیک، شناساندن محصول و جذب دنبال‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی تعریف کنید:

 

معیارهای کلیدی عملکرد را برای بررسی اثربخشی رسانه‌های دیجیتال در ابزارهای آنالیتیکز (Google Analytics) مشخص کنید.

استفاده فعلی خود از رسانه‌های دیجیتال و فرصت‌هایی برای رشد و بهبود را بررسی کنید.

اهدافی در مورد حجم، کیفیت، ارزش و قیمت کالا با استفاده از مدل‌های تبدیل بودجه تعیین کنید.

ب. استراتژی: بهترین گزینه‌های ارتباطی را انتخاب کنید

 

استراتژی شما برای کسب مشتریان آنلاین باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

 

پیام کلیدی برند شما را تعریف کند تا آگاهی، آشنایی و تصمیم خرید مخاطبان را افزایش دهد.

رسانه‌ها و روش‌های هدف‌گیری مرتبط را انتخاب کند.

با استراتژی بازاریابی محتوایی ارتباط لازم را برقرار کنید. (اقدام)

صرف هزینه در کانال‌های رسانه‌ای را اولویت‌بندی کند و آن را در برنامه رسانه‌ای و بودجه‌بندی مبتنی بر جذب مخاطب خود بیاورید.

ج. اقدام: ارتباطات دیجیتالی خود را بهینه کنید

 

بر بهینه‌سازی بازاریابی محتوایی تمرکز کنید تا بتوانید ارتباطات دیجیتالی کلیدی تجارت خود را مورد پشتیبانی قرار می‌دهید:

 

روابط عمومی، تماس با منابع و افراد تاثیرگذار و سئو

بهینه‌سازی گوگل ادوردز (AdWords) (نتایج جستجوی پولی)

بررسی فرصت‌های نمایش تبلیغات

بررسی ارتباطات باواسطه و بازاریابی شراکتی

بهینه‌سازی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

واژه‌نامه

 

Affiliate marketing

 

بازاریابی آشناسازی

 

یک روش بازاریابی است که در آن کسب‌وکار به یک یا چند نفر که بازدید‌کننده یا مشتریانی را به کسب‌وکار ارجاع داده‌اند پاداش می‌دهد. برای مثال، ‌وب‌سایت‌ها برای مراجعه بازدیدکنندگان یا خریداران جدید، به شخصی که معرفی را انجام داده هدیه یا مبلغی پرداخت می‌کنند.

 

بازاریابی آشناسازی نوعی از بازاریابی است که محصولات و خدمات دیگران را در قبال دریافت کمیسیون برای فروش یا ارائه در سایت، وبلاگ یا از طریق لینک‌های که در اختیار دارید، به صورت آنلاین به کاربران دیگر معرفی کنید.

 

توصیه

بر بازاریابی ربایشی مستمر سرمایه‌گذاری کنید.

 

 وقتی مشتریان به دنبال اطلاعاتی درباره محصولات شما هستند، تلاش کنید قصد خرید آنها را تقویت کنید و این کار را از طریق مجاری ارتباطی همیشه فعال خود با مشتریان انجام دهید تا بتوانید از طریق جستجو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی که به کمک بازاریابی محتوایی آنها را سر پا نگه می‌دارید، به مخاطبان بیشتر دست بیابید.

 

واژه‌نامه

 

 Conversion marketing

 

بازاریابی تبدیلی

 

بازاریابی است که قصد آن افزایش نرخ تبدیل فرد به مشتری است، یعنی تبدیل آنها به بازدیدکنندگان سایت که مشتریانی هستند که پول پرداخت می‌کنند. فرایند توسعه نرخ ‌تبدیل را بهینه‌سازی نرخ ‌تبدیل می‌نامند. البته سایت‌های مختلف ممکن است تبدیل را به هدف دیگری غیر از فروش به کار بگیرند.

 

Conversion rate optimization - Conversion optimization

 

بهینه‌سازی نرخ تبدیل - بهینه‌سازی تبدیل

 

در تجارت الکترونیک سیستمی برای افزایش درصد بازدیدکنندگان یک وب‌سایت که تبدیل به مشتری می‌شوند.

 

۳. فعل: ترویج تعاملات برند و ترغیب مشتریان

افزایش تعاملات

فعل (Act) در اینجا مخفف فعل و انفعال (Interact) است. این مرحله باید از مرحله تبدیل مجزا باشد، زیرا در این مرحله به منظور ایجاد سرنخ به ترویج تعاملات در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازید و این چالشی بزرگ برای بازاریابان آنلاین محسوب می‌‌شود. در این مرحله باید بازدیدکنندگان سایت و مشتریان احتمالی را قانع کنید که گام بعدی را بردارند، یعنی بعد از دستیابی به سایت یا شبکه‌های اجتماعی شما، اقدام بعدی در مسیر سفر خود را انجام دهند.

 

الف. فرصت: شناسایی بهترین گزینه‌ها برای افزایش نرخ ایجاد مشتریان راغب و سرنخ‌ها

 

بررسی مسیرهای مشتریان هنگام بازدید از سایت روی موبایل یا رایانه با استفاده از ابزارهای آنالیتیکز (Google Analytics) و ابزارهای بازخورد گرفتن

بررسی میزان مشارکت در پلتفرم شبکه اجتماعی یا بازایابی موبایلی

تعیین اهداف، ایونت‌ها و پنل‌های مدیریت جهت ارزیابی تعاملات مشتریان

ب. استراتژی: بازاریابی محتوایی و نقشه حرکت مشتری در سایت را اولویت‌بندی کنید

 

تعریف شخصیت مشتری

تعیین برنامه بازاریابی محتوایی

ساختن وب‌سایت و برنامه توسعه مارتک، از جمله تعیین خصوصیات مشتریان راغب

واژه‌نامه

Martech

مارتک

ترکیب دو واژه بازاریابی (Marketing) و فناوری (Technology) است. تقریباً هر کسی که درگیر بازاریابی دیجیتال است، با مارتک سر و کار دارد، زیرا امر دیجیتال در ماهیت خود مبتنی بر فناوری است. اصطلاح مارتک به‌ویژه در مورد ابتکارات، تلاش‌ها و ابزارهای اصلی به کار می‌رود که فناوری را برای دستیابی به اهداف بازاریابی مهار می‌کنند.

ج. اقدام: بازاریابی محتوایی و ایجاد سرنخ را مدیریت کنید

 

طراحی برنامه‌ای برای ایجاد کمپین، ساختن تقویم انتشار محتواها و برنامه‌ای برای گسترش طیف مخاطبان

تولید محتوا از جمله بازاریابی ویدیویی

بهبود صفحات سایت از جمله صفحات فرود (Landing Pages)، شخصی‌سازی کردن فرایند ورود مشتری به سایت

توصیه

یک استراتژی بازاریابی محتوایی تعیین کنید.

 

یک استراتژی بازاریابی محتوایی، ارتباطات آنلاین شما را یکپارچه می‌کند تا بتوانید فرایند ایجاد سرنخ را تقویت کرده و بازاریابی ربایشی را قوی‌تر کنید و در نتیجه دستیابی را افزایش دهید.

 

۴. تبدیل: افزایش فروش از طریق بهینه‌سازی نرخ تبدیل

افزایش نرخ تبدیل

این مورد شامل تبدیل سرنخ به فروش است. برای این کار باید مخاطبان خود را ترغیب کنید گام اساسی بعدی را بردارند که آنها را تبدیل به مشتریانی می‌کند که پول می‌پردازد، چه پرداخت پول از طریق معاملات تجارت الکترونیک آنلاین باشد، چه از طریق شبکه‌های آفلاین.

 

نکته

اصطلاح Lead یا سرنخ در مورد افراد یا سازمان‌هایی به کار می‌رود که به هر روش با محصولات شما آشنا شده‌اند و برای نخستین کسب اطلاع (و شاید در نهایت خرید) به شما مراجعه می‌کنند.

 

بنابراین وقتی کسی برای نخستین بار هر نوع پرسشی در مورد محصولات شما یا کسب‌وکارتان می‌پرسد و به نظر می‌آید که ممکن است قصد داشته باشد به مشتری شما تبدیل شود، او را Lead یا سرنخ یا مشتری راغب می‌نامند.

 

الف. فرصت: تمرکز بر افزایش تبدیل افراد به خریداران

 

ایجاد و بررسی مسیرهای قیفی تبدیل در سایت و مسیرهای خرید آنلاین یا آفلاین و تعیین اهداف برای به دست آوردن درآمد بیشتر

بررسی کانال‌های چندگانه معاملات برای افزایش درآمد به ازای هر بازدیدکننده

بررسی تحلیل‌ها و بازخوردهای مشتریان

ب. استراتژی: رویکردی برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل طراحی کنید

 

تعریف رویکرد و روش بهینه‌سازی نرخ تبدیل آنلاین

تعریف کنید که چگونه ارتباطات آنلاین کلیدی مانند جستجو، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و موبایل باعث ترغیب به خرید می‌شوند.

تعیین روش‌های ترکیبی آفلاین برای خرید

ج. اقدام: توسعه و رشد مداوم نرخ تبدیل را مدیریت کنید

 

اجرای بهینه‌سازی نرخ تبدیل از طریق آزمایش A/B و آزمایش‌ها و تجربه‌های چندمتغیره در وب‌سایت

اجرای برنامه‌ جهت‌دهی مشتریان راغب با استفاده از شخصی‌سازی سایت، ارجاع دوباره مخاطبان و ایمیل‌های مبتنی بر رفتار مخاطبان

بهینه‌سازی رفتار بررسی آنلاین - خرید آفلاین

نکته

آزمایش A/B یکی از راه‌های بهینه‌سازی وب‌سایت شماست که گاهی اوقات به آن آزمایش تقسیم (Split Test) نیز گفته می‌شود. در این روش دو نسخه از یک صفحه وب را به گروه‌های متفاوت بازدید‌کنندگان به‌طور همزمان نشان می‌دهند و سپس مقایسه می‌کنند که کدام نسخه نرخ تبدیل بیشتری به همراه داشته است. به‌طور معمول، نسخه‌ای که نرخ تبدیل بالاتری ایجاد می‌کند، نسخه انتخابی برای وب‌سایت خواهد بود . این روش می‌تواند به شما در بهینه‌سازی سایت خود برای کسب نتایج بهتر کمک کند.

 

توصیه

برنامه بهینه‌سازی نرخ تبدیل را اجرا کنید

 

بسیاری از کسب‌وکارها هنوز بر آزمون‌های ساختارمند به منظور بهینه‌سازی وب‌سایت‌های خود و به حداکثر رساندن فروش آنلاین یا ارجاع به سایر مجاری سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. مشتریان خود را حفظ کنید.

 

۵. مشارکت: ایجاد حس وفاداری و طرفداری در مشتریان

بهبود مشارکت مشتریان

این یک مشارکت طولانی‌مدت است. یعنی باید با خریداران تازه‌ خود رابطه‌ای ایجاد کنید که منجر به وفاداری آنها شود و خرید خود را تکرار کنند. این کار را به کمک روش‌های ارتباطاتی که در سایت شما وجود دارد، حضور اجتماعی، ایمیل و تعامل مستقیم انجام دهید. شما به دنبال ایجاد حس طرفداری در مشتریان هستید. همچنین آنها می‌توانند شما را به دیگران پیشنهاد بدهند.

 

الف. فرصت: بررسی پتانسیل افزایش سطح فعالیت مشتریان

 

میزان وفاداری مشتریان را با استفاده از تحلیل آر.اف.ام (RFM) برای تعاملات و فروش بررسی کنید. پتانسیل افزایش درآمد را تعیین کنید.

بررسی عوامل مؤثر در رضایت مشتریان

بررسی اثربخشی ارتباط با مشتریان

نکته

تحلیل RFM  مدلی ارزشمند برای بازاریابی و فروش مستقیم است که به بخش‌بندی مؤثر مشتریان کمک شایانی می‌کند. تحلیل RFM برای ارزیابی و تخمین ارزش مشتریان بر مبنای سه عامل کلیدی زیر است:

 

تازگی (Recency): آخرین بار کدام یک از مشتریان خرید کرده‌اند؟

تناوب خرید (Frequency): معمولاً مشتریان در چه بازه زمانی خرید می‌کنند؟

پول (Monetary): مشتریان چه مقدار هزینه می‌کنند؟

ب. استراتژی: برنامه‌ای برای بهبود شیوه حفظ و افزایش مشارکت مشتریان تعیین کنید

 

ایجاد برنامه افزایش مشارکت مشتریان

طراحی برنامه‌های شخصی‌سازی و تبلیغ آنلاین جهت افزایش درآمد

طراحی برنامه‌هایی برای ارتباط با مشتریان (ایمیل مارکتینگ و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی)

ج. اقدام: برنامه ارتباط آنلاین با مشتریان را اجرا کنید

 

اجرا یا اصلاح قواعد شخصی‌سازی در سایت‌های رایانه‌ای یا سایت‌های موبایلی

جلب مشتری از طریق ایمیل‌ها و خبرنامه‌های الکترونیکی شخصی‌سازی‌شده که متأثر از ایونت‌ها تولید می‌شوند

مدیریت شبکه‌های اجتماعی و کمپین‌های ایمیلی برای افزایش مشارکت و طرفداری مشتری

توصیه

یک برنامه ارتباط با مشتریان مبتنی بر چرخه عمر مشتری طراحی کنید.

 

همه راه‌های ارتباطی بین فروشنده و خریدار را بررسی کنید تا بتوانید برنامه‌های طراحی کنید که از فرآیند بازاریابی خودکار برای ارسال پیام‌های مرتبط و شخصی‌سازی‌شده از طریق ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و وب استفاده کند.

 

منبع: بخشی از جزوه راهنمای برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی برای بازاریابی دیجیتالی در سایت https://www.smartinsights.com

 

 

همکاران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند